Home
Hardlopen, tekst

Hardlopen, tekst

Hardlopen voor beginners

Als je wilt beginnen met hardlopen, koop dan eerst een paar goede schoenen. Een goed paar hardloopschoenen kost al gauw honderd euro. Toch is dat de moeite waard. Het is niet zeker dat je daardoor geen blessures krijgt, maar ze zorgen er wel voor dat je minder spierpijn hebt. Ook lopen goede hardloopschoenen prettiger dan bijvoorbeeld tennisschoenen. Koop daarbij liefst naadloze sokken. Je hebt dan minder kans op blaren.

Warming-up en cooling-down

Je ziet vast wel eens renners die met een been op de brug of leunend tegen een boom hun spieren strekken. Het ziet er professioneel uit, maar om lekker te kunnen lopen of blessures te voorkomen is het niet nodig. Begin eerst met vijf minuten stevig te wandelen. Je spieren zijn dan lekker opgewarmd.

Hitte, kou en regen

Als het warmer is dan 25 graden, is het beter vroeg in de morgen of na zonsondergang te lopen. Als je in de zon loopt, draag dan een pet die ook je nek bedekt. Hardlopen in de kou geeft meestal geen problemen. Als het vriest, is een muts goed om niet te snel je lichaamswarmte te verliezen. Rennen in de regen kan geen kwaad en het kan je zelfs een prettig gevoel van vrijheid geven. Je mag lekker door de plassen crossen!

Bouw het langzaam op

Stap 1: tien min. om en om 1/2 min. hardlopen en 1/2 min. wandelen.
Stap 2: tien min. om en om 1 min. hardlopen en 1 min. wandelen.
Stap 3: tien min. om en om 1 min. hardlopen en 1/2 min. wandelen.
Stap 4: tien min. om en om 2 min. hardlopen en 1/2 min. wandelen.